Liikunta

"Vierivä kivi ei sammaloidu"


Liikunnalla tarkoitamme kaikkea fyysistä aktiivisuutta. Se voi olla sienestystä syysmetsässä, koiran ulkoilutusta tai tavoitteellisempaa liikunnan harrastamista. Terveyden kannalta paikallaanolo ja istuminen on haitallista. On tärkeää tauottaa paikallaanoloa ja istumista kevyesti liikkumalla. Reipasta kestävyyskuntoa parantavaa liikuntaa tulisi olla viikossa vähintään 150 min tai rasittavaa liikuntaa 75 min. Lisäksi lihaskuntoharjoittelua tulisi olla 2 krt viikossa. Jo 5 km:n kävely viikottain pienentää riskiä sairastua sepelvaltimotautiin. Luuston vahvistamisen kannalta voimaharjoittelu on tärkeää.

Liikunta voi vähentää vaihdevuosiin liittyviä oireita ja kohentaa mielialaa. Fyysisesti aktiivisilla naisilla on parempi unenlaatu. Lihasvoiman ylläpitäminen on erittäin tärkeää, kun nainen tulee vanhemmaksi. Kanssamme löydät keinoja, miten vähentää paikallaanoloa ja lisätä arkiaktiivisuutta.

Luonnossa liikkuminen edistää mielen ja kehon hyvinvointia. Saat ideoita luontoliikuntaan, kun liikut kanssamme. Pääset tutustumaan myös uusiin liikuntalajeihin. Jos haluat, saat ohjausta kuntosaliharjoitteluun lähikuntosalillasi ja vinkkejä kotiharjoitteluun.

Vinkit ja linkit

 


 

Milan Kolarovic
Projektityöntekijä
050 312 5747
nainen45(at)odl.fi
milan.kolarovic(at)odl.fi
Saija Tiiro-Tulppo
Projektityöntekijä
050 312 5748
nainen45(at)odl.fi
saija.tiiro-tulppo(at)odl.fi