Liikunta

Vierivä kivi ei sammaloidu.


Hankkeessamme liikunnalla tarkoitamme ja ajattelemme kaikkea fyysistä aktiivisuutta - olkoon se sitten sienestystä syysmetsässä, koiran ulkoilutusta tai tavoitteellisempaa liikunnan harrastamista. Terveyden kannalta paikallaanolo ja istuminen on haitallista. Kevyttä liikuskelua tulisi olla pitkin päivää tauottaen paikallaanoloa ja istumista. Tämän lisäksi reipasta tai rasittavaa, kestävyyskuntoa parantavaa liikuntaa tulisi olla viikottain vähintään 75-150 min sekä lihaskuntoharjoittelua 2 krt viikossa. Tutkimukset osoittavat, että jo 5 km kävely viikottain pienentää sepelvaltimotaudin ilmaantuvuutta ja luustonkin vahvistamisen kannalta voimaharjoittelu on tärkeää.

Liikunta voi vähentää vaihdevuosiin liittyviä oireita ja kohentaa mielialaa. Fyysisesti aktiivisilla naisilla on parempi unenlaatu. Ikävuosien karttuessa naisen on yhä tärkeämpää ylläpitää lihasvoimaa. Kanssamme voit löytää keinoja paikallaanolojen vähentämiseen ja arkiaktiivisuuden lisäämiseen. Luonnossa liikkuminen edistää mielen ja kehon hyvinvointia. Saat luonnon hyödyntämiseen hankeaikana ideoita liikkuessasi kanssamme. Pääset kanssamme tutustumaan mm. uusin liikuntalajeihin ja saat halutessasi ohjausta kuntosaliharjoitteluun lähikuntosalillasi tai vinkkejä kotiharjoitteluun.

Vinkit ja linkit

 


 

Milan Kolarovic
Projektityöntekijä
050 312 5747
nainen45(at)odl.fi
milan.kolarovic(at)odl.fi
Saija Tiiro-Tulppo
Projektityöntekijä
050 312 5748
nainen45(at)odl.fi
saija.tiiro-tulppo(at)odl.fi